The Egyptian Organization for Human Rights issues the second media observation report

September 13th, 2011 by Editor

On September 13, 2011, the Egyptian Organization for Human Rights (EOHR) has issued the second report on observing the media coverage of the political affairs in August. The report included qualitative and quantitative analysis of a sample of media channels including Al Ahram, Al Akhbar, Al Masry Al Youm, Al Shorouk and Al Wafd newspapers in addition to Al Youm Al Sabea, Masrawy, Al badel and Al Ahram Gate websites.

The report documents the change of media attitude after the Egyptian revolution. Disorders and unclear political visions continued during the period covered by the report and that naturally was reflected in media coverage, exactly like all the country’s sectors. Media sector has not adopted a mechanism for handling the requirements of the transitional phase in Egypt. The national media channels are still representing the state instead of people. The national newspaper corporations have not been restructured yet. Both Al Ahram and Al Akhbar newspapers continued papering the Supreme Council for Armed Forces (SCAF). At the same time, the two national newspapers criticized the relationships between the Muslim Brotherhood and the United States.

The private newspaper corporations do not have that clear situation for or against what happens in the country. They have not provided any positive planes for crossing the transitional democratic phase safely. Al Ahram Gate varied entirely from the Al Ahram paper edition. The website used to criticize the actions of the SCAF during the report period.

Concerning the quantitative analysis of media during the period covered by the report, generally the newspapers gave special interest to the government, governors, governmental decisions, governors’ appointments, political parties, religious groups and the SCAF.

The websites focused mainly on the presidential candidates and their points of view in connection with the current local and international affairs. The candidates’ statements are always released on the websites completely. The news of the government, governors, political parties, religious groups and SCAF came after the candidates’ news in the priority list. Al Youm Al Sabea and Masrawi were for the SCAF, but Al Badel website was against it. Al Badel supported all the protests organized by students, workers, university professors in addition to placing an icon for refusing and denouncing the military trials of civilians.

This entry was posted on Tuesday, September 13th, 2011 at 4:27 pm and is filed under Statements. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.